Uniwersytet przygotował studia podyplomowe z edukacji zdrowotnej
Edukacja zdrowotna jest jedną z nowości w ofercie studiów podyplomowych olsztyńskiego uniwersytetu. Absolwenci tego kierunku mają zdobyć kwalifikacje do nauczania przedmiotu, który wprowadzono jako nieobowiązkowy do szkół w roku szkolnym 2025/26.
Uczelnia zapowiedziała, że rozpoczęcie zajęć planowane jest pod koniec października i do tego czasu będą przyjmowane zapisy. Słuchaczami mogą być nauczyciele, którzy chcą zyskać kwalifikacje do nauczania kolejnego przedmiotu. Studia będą trwały trzy semestry.
- Oferta studiów powstała w porozumieniu z warmińsko-mazurską kurator oświaty. Zwróciła się ona do rektora UWM z prośbą o przygotowanie kierunku studiów podyplomowych, który umożliwi nauczycielom rzetelne przygotowanie się do prowadzenia nowego przedmiotu edukacja zdrowotna - poinformowała dr Beata Adrjan, kierownik nowego kierunku, prodziekan ds. kształcenia z Wydziału Nauk Społecznych UWM.
Program studiów został przygotowany zgodnie z podstawą programową przedmiotu, w której uwzględniono: wartości i postawy, zdrowie fizyczne, aktywność fizyczną, odżywianie, zdrowie psychiczne, zdrowie społeczne, dojrzewanie, zdrowie seksualne, zdrowie środowiskowe, internet i profilaktykę uzależnień, system ochrony zdrowia.
UWM przekazał w komunikacie, że zajęcia na nowym kierunku studiów dadzą nauczycielom podstawę na poziomie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych do prowadzenia tak wielozakresowej podstawy programowej. Prowadzić je będą lekarze, biolodzy, psycholodzy i psychiatrzy, prawnicy, dietetycy, położne, specjaliści w zakresie kultury fizycznej, ekolodzy i pedagodzy.
W programie studiów podyplomowych znajdą się m.in.: etyczne i antropologiczne podstawy zdrowia, przemiany relacji międzyludzkich we współczesnym świecie, prawne podstawy ochrony zdrowia i rodziny, płodność i seksualność – podstawy medyczne, biologiczne i medyczne podstawy zdrowia, trening umiejętności interpersonalnych i wprowadzenie do psychologii, wprowadzenie do psychiatrii, profilaktyka zachowań ryzykownych i problemowych dzieci i młodzieży w praktyce pedagogicznej, antykoncepcja i metody regulacji poczęć, podstawy żywienia z dietetyką czy bezpieczeństwo w sieci i higiena cyfrowa.
Edukacja zdrowotna to przedmiot, który zastąpił wychowanie do życia w rodzinie. W tym roku jest nieobowiązkowy. Przedmiot łączy elementy nauk o zdrowiu, medycznych, społecznych, humanistycznych, przyrodniczych i ścisłych. Ma dotyczyć zdrowia w wymiarze fizycznym, psychicznym, seksualnym, społecznym i środowiskowym na wszystkich etapach życia.
Nauczycielem przedmiotu edukacja zdrowotna w szkole podstawowej i ponadpodstawowej może być osoba, która ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie w zakresie edukacji zdrowotnej i posiada przygotowanie pedagogiczne, albo ukończyła inne studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie w zakresie innym niż edukacja zdrowotna, posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej.
Ponadto w kwalifikacje do nauczania edukacji zdrowotnej posiadają także: nauczyciele biologii, przyrody, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie oraz nauczyciele psycholodzy. Uczyć edukacji zdrowotnej mogą również: osoby, które ukończyły studia przygotowujące do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty, ratownika medycznego, albo studia w zakresie zdrowia publicznego, dietetyki albo żywienia człowieka i posiadają przygotowanie pedagogiczne. (PAP)
mbo/ bar/
