Nowy przystanek kolejowy w południowej części miasta będzie gotowy w 2026 r.
Przystanek powstanie na granicy Południa i Godowa. Dodatkowo, nad torami i obwodnicą południową Radomia, zostanie wybudowana kładka łącząca ulicę Krynicką i Sycyńską, która zapewni pieszym sprawne dotarcie na wybrany peron.
Przystanek będzie miał dwa perony przy linii kolejowej nr 8 w kierunku Kielc oraz jeden peron przy linii nr 22 w kierunku Tomaszowa Mazowieckiego. Będą się na nim zatrzymywać pociągi regionalne i dalekobieżne.
"PKP PLK od lat sukcesywnie inwestuje w infrastrukturę kolejową w regionie radomskim i dbają o to, by mieszkańcy Radomia mieli jak najlepszy dostęp do kolei, by mogli szybko i sprawnie przemieszczać się w kierunku przede wszystkim Warszawy, ale także innych miast w kraju – Krakowa czy Łodzi" – powiedział podczas piątkowego briefingu członek Zarządu Polskich Linii Kolejowych Michał Gil.
Wartość inwestycji to ponad 16 mln zł. Miasto Radom wyłoży na ten cel 9,5 mln, a PKP PLK – ponad 6 mln zł.
Jak podkreślił prezydent Radomia Radosław Witkowski, budowa kładki na Południu to jeden z największych projektów, które miasto będzie realizować dzięki pieniądzom z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
"W grudniu podpisaliśmy umowę opiewającą w sumie na 192 mln złotych. To pieniądze, które chcemy przeznaczyć na wprowadzanie zmian w infrastrukturze transportowej w naszym mieście. Jedną z nich jest właśnie rozwój infrastruktury kolejowej" – zaznaczył Witkowski.
Obecny na konferencji poseł Konrad Frysztak podkreślił, że już w 2016 r. władze Radomia (Frysztak był wówczas wiceprezydentem miasta) sygnalizowały w dokumentach dotyczących przebiegu linii kolejowej nr 8 potrzebę budowy nowego przystanku kolejowego, w nowej lokalizacji, która będzie odpowiadała na potrzeby mieszkańców Południa, jednego z większych osiedli w Radomiu. Przystanek Radom Południowy ma być też dobrą opcją dla osób dojeżdżających samochodami z podradomskich miejscowości, którzy swoje auta będą mogli zostawić na pobliskim parkingu park&ride i przesiąść się do pociągu.
Przystanek ma być gotowy w drugim kwartale 2026 roku. Projekt realizowany jest w ramach "Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025".
Obecny przystanek Radom Południe znajdujący się na linii kolejowej z Radomia do Kielc zmieni nazwę na Trablice, aby uniknąć pomyłek podczas podróży.
Radom Południowy to nie jedyny nowy przystanek w mieście. Pod wiaduktem drogowym przy ulicach Żeromskiego i Lubelskiej, między torami linii kolejowej Warszawa – Radom, powstaje również przystanek Radom Wschodni. Ma być on gotowy już na koniec czerwca tego roku i ułatwi podróżnym dojazd do lotniska. Inwestycja kosztuje 39 mln zł i jest finansowana ze środków budżetowych w ramach projektu "Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej w Radomiu".
Program przystankowy w województwie mazowieckim obejmuje łącznie budowę lub modernizację peronów w 16 lokalizacjach na łączną kwotę ponad 92 mln zł oraz budowę 22 parkingów przy istniejących i powstających przystankach, o szacunkowej wartości ok. 15,2 mln zł.
W skali całego kraju, w ramach programu, przewidziano budowę lub modernizację 214 przystanków kolejowych (dodatkowe 100 jest na liście rezerwowej). Na ten cel przeznaczono ponad 1 mld zł. Zaplanowano także realizację ponad 100 parkingów za 88 mln zł. (PAP)
ilp/ mick/
