reklama
kategoria: Motoryzacja
16 grudzień 2025

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego i GOPR na ratunek w górach. Dedykowane opony zimowe otrzymają wszystkie grupy GOPR działające w Polsce

fot. nadesłane
Producenci opon zrzeszeni w Polskim Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) wyposażyli Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe (GOPR) w ponad 250 opon zimowych i terenowych do wszystkich samochodów używanych do ratownictwa w górach. Pojazdy te codziennie służą w akcjach ratunkowych w trudnych warunkach – gdzie bezpieczeństwo i niezawodność sprzętu mają kluczowe znaczenie dla szybkiego dotarcia do poszkodowanych. Nowe opony trafią do samochodów wszystkich siedmiu regionalnych grup terenowych GOPR – Beskidzkiej, Bieszczadzkiej, Jurajskiej, Karkonoskiej, Krynickiej, Podhalańskiej i Sudeckiej. Pierwsze komplety zostały przekazane uroczyście w Podlesicach, w siedzibie Jurajskiej Grupy GOPR.
Dzięki tej inicjatywie pojazdy ratowników zyskają nowoczesne, opony zimowe i terenowe gwarantujące przyczepność i bezpieczeństwo w ekstremalnych warunkach – na śniegu, lodzie i błocie pośniegowym.

Samochody wykorzystywane przez ratowników GOPR to pojazdy o wyjątkowym przeznaczeniu. Muszą dotrzeć tam, gdzie inni nie są w stanie – często po ośnieżonych i stromych drogach, czy zasypanych śniegiem leśnych szlakach. Dlatego stosowanie odpowiednich opon zimowych w tych pojazdach to nie kwestia wygody, lecz podstawowy warunek skutecznego ratowania życia.

W górach warunki pogodowe potrafią zmieniać się w ciągu kilku minut. Mokra nawierzchnia, błoto pośniegowe, lód i głęboki śnieg to codzienność w pracy ratowników. W takich sytuacjach od jakości opon zależy czas dojazdu na miejsce akcji i bezpieczeństwo ratowników. Bieżnik opon zimowych wykonany jest ze specjalnej mieszanki gumowej, która pozostaje elastyczna nawet w niskich temperaturach – zapewniając trakcję tam, gdzie opony letnie zupełnie tracą swoje właściwości. Ratownicy GOPR – przy wsparciu producentów opon i PZPO – dają przykład wszystkim kierowcom i pokazują, że bezpieczeństwo na drodze zaczyna się od właściwych opon. Dla nich to nie tylko kwestia komfortu, ale narzędzie pracy i odpowiedzialność za ludzkie życie – podkreśla Marcin Bardecki, Wiceprezes Zarządu
Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

 

Dla GOPR liczy się każda sekunda. Ratownicy często jadą do wypadku w trudnych warunkach, z pełnym wyposażeniem ratunkowym i w terenie, gdzie błąd lub poślizg mógłby zagrozić nie tylko im, ale również osobom oczekującym pomocy. W warunkach górskich niezawodność pojazdów jest kluczowa. Odpowiednio dobrane opony pozwalają nam poruszać się po zaśnieżonych i trudnych drogach dojazdowych, co wprost przekłada się na czas dotarcia do potrzebujących pomocy. Takie opony zapewniają maksymalną przyczepność nawet w ekstremalnych warunkach terenowych, a ich odpowiednie ciśnienie i regularna kontrola stanu technicznego są niezbędne, by zachować pełną sprawność auta ratowniczego. Dlatego dziękujemy producentom opon i Polskiemu Związkowi Przemysłu Oponiarskiego za tę ważną inicjatywę – ma to znaczenie dla wszystkich osób kochających góry i korzystających z górskich wycieczek – wskazuje Jerzy Siodłak, Naczelnik
Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego (GOPR).


Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe (GOPR) to organizacja ratownicza działająca na obszarach górskich w Polsce. Jej głównym zadaniem jest ratowanie życia i zdrowia ludzkiego w górach oraz zapobieganie wypadkom poprzez edukację i działania prewencyjne. GOPR działa nieprzerwanie od 1952 roku i stanowi jedną z najbardziej rozpoznawalnych służb ratowniczych w kraju. Misją GOPR jest ratowanie życia ludzkiego w górach bez względu na okoliczności. To służba oparta na poświęceniu, profesjonalizmie i zasadzie wolontariatu. Ratownicy GOPR niosą pomoc każdemu, kto znalazł się w potrzebie – niezależnie od jego doświadczenia, pochodzenia czy przygotowania.

Podstawowym celem GOPR jest niesienie pomocy osobom poszkodowanym w górach. Ratownicy interweniują w przypadku:

wypadków podczas wspinaczki, wędrówek i uprawiania sportów górskich,

zaginięć w terenie górskim,

lawin, osunięć, upadków ze szlaków i skał,

nagłych zachorowań (np. hipotermii, zawału, udaru) w górach,

wypadków narciarskich i snowboardowych w sezonie zimowym.

Oprócz działań ratowniczych GOPR prowadzi również akcje poszukiwawcze, szkolenia z zakresu bezpieczeństwa, a także działania profilaktyczne i edukacyjne, m.in. poprzez kampanie społeczne, warsztaty oraz współpracę ze szkołami i ośrodkami turystycznymi.

GOPR działa na zasadzie organizacji o charakterze ochotniczym i jest podzielony na siedem regionalnych grup terenowych, które obejmują całe polskie pasma górskie:

1. Grupa Bieszczadzka (Sanok)

2. Grupa Krynicka (Krynica-Zdrój)

3. Grupa Podhalańska (Rabka)

4. Grupa Beskidzka (Szczyrk)

5. Grupa Sudecka (Wałbrzych)

6. Grupa Karkonoska (Jelenia Góra)

7. Grupa Jurajska (Podlesice – obejmuje obszary Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej)

Każda z grup posiada własne dyżurki, stacje ratunkowe i ratowników dyżurnych, którzy są w gotowości do akcji 24 godziny na dobę. W całym GOPR działa około 1100 ratowników, z czego ponad 100 to ratownicy zawodowi, a pozostali – ochotnicy.

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego jest organizacją przemysłową producentów opon i głosem branży w Polsce i Unii Europejskiej. Realizuje projekty zwiększające świadomość kierowców o wpływie opon na bezpieczeństwo drogowe oraz certyfikację jakości serwisów oponiarskich i szkolenia dla nich. Dzięki tym działaniom Związek przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Wsparcia oponami zimowymi i terenowymi klasy premium udzieliły marki: Bridgestone, Continental, Goodyear, Hankook, Michelin, Nokian Tyres, Pirelli, Vredestein.

Fizyka nie kłamie: dlaczego opony letnie zawodzą zimą




Różnica nie wynika z magii, tylko z fizyki. Bieżniki opon letnich są zaprojektowane z twardszej mieszanki gumowej, która przy wysokich temperaturach zachowuje odpowiednią elastyczność i przyczepność. Gdy temperatura spada poniżej 7, a w oponach sportowych 10 stopni, ta sama guma staje się coraz sztywniejsza i zmniejsza się jej do przyczepność. W mroźne poranki twardość bieżnika opon letnich przypomina twardość plastiku. Jazda na nich to ruletka, ale niestety z większą szansą na zniszczenie auta niż na inną wygraną.

Opony zimowe wytwarzane są ze specjalnej mieszanki, która pozostaje elastyczna nawet przy ujemnych temperaturach. Dodatkowo mają specjalny wzór bieżnika z licznymi lamelami – drobnymi nacięciami, które zwiększają przyczepność na śniegu, błocie pośniegowym i lodzie, oraz głębsze rowki skuteczniej odprowadzające wodę i roztopiony śnieg.

Zobacz testy – to Twoja polisa na życie i zdrowie!




Porządna opona zimowa – nawet temperaturze dodatniej – na mokrej drodze ma przyczepność dużo lepszą niż opona letnia. Pokazuje to test robiony przez TUV SÜD na mokrej drodze.
 

Różnica w drodze hamowania to 7 metrów na korzyść opon zimowych – czyli prawie 2 długości małego SUVa!



Z kolei na mokrym śniegu przy 0 st. różnica między zimowymi premium i letnimi to ponad 50 m. Z prędkości 50 km/h! To ponad 11 długości samochodu lub połowa boiska piłkarskiego.


Więcej informacji na stronie pzpo.org.pl, www.akademiaoponiarska.pl

Kampania informacyjna: www.oponymajamoc.pl


Certyfikat: www.CertfikatOponiarski.pl
PRZECZYTAJ JESZCZE
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Polsce