Orlen otworzył nową stację tankowania wodoru
Ogólnodostępna stacja stanęła obok tradycyjnej stacji paliw Orlenu przy ul. Piotra Wysockiego 43 w Wałbrzychu. Jest wyposażona w dwa dystrybutory dla pojazdów ciężkich i autobusów o ciśnieniu 350 bar oraz jeden dla samochodów osobowych o ciśnieniu 700 bar.
Jak wyjaśniono, takie rozwiązanie ma umożliwiać równoległe tankowanie autobusów oraz samochodów osobowych. Na terenie stacji przygotowano także cztery miejsca na naczepy wodorowe, umożliwiające magazynowanie łącznie do 2700 kg wodoru. To ma zapewnić elastyczność w zarządzaniu dostawami i ciągłość pracy stacji, nawet w okresach zwiększonego zapotrzebowania.
Każdego dnia tankowanych jest tam średnio 15 z 20 autobusów wodorowych, którymi dysponuje Miejski Zakład Usług Komunikacyjnych. Umowa podpisana z przewoźnikiem zakłada dostawy ok. 202 tys. kg wodoru w ciągu najbliższych trzech lat, z opcją dokupienia dodatkowego wolumenu.
„Tym samym miasto, które kiedyś »stało węglem«, dzisiaj bierze głęboki wdech, aby oddychać czystym powietrzem dzięki paliwu przyszłości, jakim jest wodór i oparta na nim gospodarka” - powiedział cytowany w komunikacie prezes MZUK w Wałbrzychu Kamil Orpel.
Jak dodał, taka inwestycja przynosi efekty w postaci cichego, zeroemisyjnego i coraz bardziej niezawodnego transportu miejskiego.
Takie rozwiązania Orlen zastosował również w Poznaniu, gdzie stacja dostarcza wodór do 25 autobusów miejskich w ramach 15-letniego kontraktu z MPK (łącznie 1,8 mln kg wodoru i szacunkowa redukcja emisji dwutlenku węgla o 21 tys. ton), a także w Katowicach, gdzie stacja również obsługuje pojazdy osobowe, autobusy oraz pojazdy dostawcze, zapewniając dzienne tankowanie co najmniej 630 kg wodoru.
Jak przekonują przedstawiciele spółki rozbudowa sieci stacji tankowania wodoru, to jeden z filarów strategii Grupy Orlen. „Zakłada zapotrzebowanie wodoru jako paliwa dla transportu, na poziomie 12 tys. ton rocznie w 2035 roku i w sumie 350 tys. ton w całej działalności Grupy Orlen. Aby sprostać tym potrzebom, nasza strategia zakłada portfel projektów produkcji wodoru poprzez proces elektrolizy do łącznej mocy ok. 0,9 GW” – wyjaśnił członek zarządu Orlen ds. technologii Marcin Wasilewski.
Nowe punkty powstają w ramach międzynarodowych projektów współfinansowanych ze środków unijnych z programu Connecting Europe Facility (CEF) i krajowych z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Orlen i jego spółki zależne to multienergetyczny koncern, który posiada rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie oraz sieć stacji paliw, w tym także w Niemczech, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Rozwija również segment wydobywczy ropy naftowej i gazu ziemnego, segment petrochemiczny, a także energetyczny, w tym z odnawialnych źródeł energii. Planuje też rozwój energetyki jądrowej opartej o małe, modułowe reaktory SMR. (PAP)
kak/ mick/
