Nowy wiadukt nad torami w Sterławkach Wielkich
Zastąpienie rogatek wiaduktem ma poprawić bezpieczeństwo na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 592 Bartoszyce-Giżycko i torów linii nr 38 oraz usprawnić ruch. Obiekt ma 40 m długości, dwa pasy ruchu o łącznej szerokości 7 m i chodnik. Wraz z wiaduktem zbudowano 1,25 km dróg dojazdowych.
Jak przekazały PKP PLK, na całym odcinku modernizowanej linii Giżycko-Korsze zostało wzmocnione podłoże i trwa budowa nowego toru. Tor został już zmontowany i wyregulowany między Korszami a Tołkinami i Giżyckiem a Sterławkami Wielkimi. Rozpoczęto montaż toru od stacji w Sterławkach w stronę Kętrzyna.
Na modernizowanych stacjach i przystankach: Wilkasy-Niegocin, Sterławki Małe, Sterławki Wielkie, Martiany, Kętrzyn, Nowy Młyn, Linkowo, Tołkiny i Korsze - są już gotowe konstrukcje peronów. Przebudowano też sieci wodociągowe, elektroenergetyczne oraz sanitarne.
„Planujemy zakończyć wszystkie prace na odcinku Giżycko-Korsze w połowie 2026 r., a udostępnić odcinek przewoźnikom w marcu 2026 r. Biorąc pod uwagę obecny postęp prac oraz zakładając utrzymanie dobrego tempa realizacji robót, niewykluczonym jest udostępnienie infrastruktury już w grudniu 2025 r." - podały w komunikacie PKP PLK.
Jak zaznaczono, te terminy dotyczą udostępnienia linii dla ruchu trakcją spalinową. Jazda pociągami elektrycznymi będzie możliwa po uzyskaniu dopuszczenia do eksploatacji podsystemu „Energia” z Urzędu Transportu Kolejowego.
Wartość prac na tym odcinku to 876 mln zł netto ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.
PKP PLK przypomniały, że od 18 czerwca pociągi wróciły na odcinek linii nr 38 między Ełkiem a Giżyckiem, gdzie prowadzone są ostatnie prace. Wartość robót to 649 mln zł netto. Dofinansowanie ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko wyniosło 499 mln zł netto.
Według PKP PLK pociągi pasażerskie na trasie Ełk-Giżycko-Korsze, po uzyskaniu wymaganych pozwoleń w zakresie podsystemu „Energia”, pojadą z prędkością do 160 km na godz., czyli dwukrotnie szybciej niż przed modernizacją. Skróci to czas przejazdu z Ełku do Olsztyna o około 50 minut. Pociągi towarowe mają jeździć z prędkością do 120 km na godz.(PAP)
mbo/ pad/
