reklama
8 sierpień 2025

Nowy wiadukt nad torami w Sterławkach Wielkich

zdjęcie: Nowy wiadukt nad torami w Sterławkach Wielkich / v9410090
v9410090
Kierowcy, rowerzyści i piesi mogą już korzystać z nowego wiaduktu w Sterławkach Wielkich, który powstał w miejsce przejazdu kolejowo-drogowego - podały w piątek PKP PLK. Obiekt zbudowano w ramach modernizacji linii kolejowej nr 38 między Giżyckiem a Korszami.
REKLAMA

Zastąpienie rogatek wiaduktem ma poprawić bezpieczeństwo na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 592 Bartoszyce-Giżycko i torów linii nr 38 oraz usprawnić ruch. Obiekt ma 40 m długości, dwa pasy ruchu o łącznej szerokości 7 m i chodnik. Wraz z wiaduktem zbudowano 1,25 km dróg dojazdowych.

Jak przekazały PKP PLK, na całym odcinku modernizowanej linii Giżycko-Korsze zostało wzmocnione podłoże i trwa budowa nowego toru. Tor został już zmontowany i wyregulowany między Korszami a Tołkinami i Giżyckiem a Sterławkami Wielkimi. Rozpoczęto montaż toru od stacji w Sterławkach w stronę Kętrzyna.

Na modernizowanych stacjach i przystankach: Wilkasy-Niegocin, Sterławki Małe, Sterławki Wielkie, Martiany, Kętrzyn, Nowy Młyn, Linkowo, Tołkiny i Korsze - są już gotowe konstrukcje peronów. Przebudowano też sieci wodociągowe, elektroenergetyczne oraz sanitarne.

„Planujemy zakończyć wszystkie prace na odcinku Giżycko-Korsze w połowie 2026 r., a udostępnić odcinek przewoźnikom w marcu 2026 r. Biorąc pod uwagę obecny postęp prac oraz zakładając utrzymanie dobrego tempa realizacji robót, niewykluczonym jest udostępnienie infrastruktury już w grudniu 2025 r." - podały w komunikacie PKP PLK.

Jak zaznaczono, te terminy dotyczą udostępnienia linii dla ruchu trakcją spalinową. Jazda pociągami elektrycznymi będzie możliwa po uzyskaniu dopuszczenia do eksploatacji podsystemu „Energia” z Urzędu Transportu Kolejowego.

Wartość prac na tym odcinku to 876 mln zł netto ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.

PKP PLK przypomniały, że od 18 czerwca pociągi wróciły na odcinek linii nr 38 między Ełkiem a Giżyckiem, gdzie prowadzone są ostatnie prace. Wartość robót to 649 mln zł netto. Dofinansowanie ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko wyniosło 499 mln zł netto.

Według PKP PLK pociągi pasażerskie na trasie Ełk-Giżycko-Korsze, po uzyskaniu wymaganych pozwoleń w zakresie podsystemu „Energia”, pojadą z prędkością do 160 km na godz., czyli dwukrotnie szybciej niż przed modernizacją. Skróci to czas przejazdu z Ełku do Olsztyna o około 50 minut. Pociągi towarowe mają jeździć z prędkością do 120 km na godz.(PAP)

mbo/ pad/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Polsce